Geert van Keulen (1943) studeerde compositie bij Robert Heppener, instrumentatie bij Hans Henkemans, orkestdirectie bij Anton Kersjes en David Zinman, en klarinet en basklarinet aan het Amsterdams Muzieklyceum.
Hij schreef werken voor een verscheidenheid aan bezettingen, waaronder de kameropera Aan de Wannsee (1986, libretto Louis Ferron) en werken voor blazers- en strijkersensembles. Voor het eeuwfeest van het Koninklijk Concertgebouworkest componeerde hij in opdracht Tympan, pour grand orchestre (1990). Zijn oeuvre bevat ook werken voor solo-instrumenten, zoals Music for her, voor piano, Vioolconcert en Fingers voor tenorsaxofoon en orkest.
Van Keulen was van 1966 – 2006 basklarinettist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Als leraar compositie en instrumentatie was hij verbonden aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam.
Over Chords Revisited:
Een van mijn eerste composities, Chords (1974), geschreven voor het Nederlands Blazersensemble, was eigenlijk een een “verklassiekte” bigbandcompositie, onder indruk als ik was van de Thad Jones/Mel Lewis Big band, die ik kort daarvoor in The Village Vanguard voor het eerst in levende lijve gehoord had.
Ik ben David ontzettend dankbaar, dat ik nu eens een stuk voor een échte bigband kon schrijven, die bovendien niet zomaar een band is, maar bestaat uit musici met diverse achtergronden. Leuk detail: degene die destijds de eerste hobopartij op de premiere speelde, Werner, dirigeert nu de DKBB in “Chords Revisited”.
Chords Revisited (2008), is, op een andere manier dan Chords, een soort besluiping van het bigband-idee: soms kom ik heel dichtbij, dan weer houd ik meer afstand. Een soortgelijke houding heeft het ook ten opzichte van “klassieke” muziek, bijvoorbeeld: het lijkt tonaal te zijn, maar is in werkelijkheid- gedeeltelijk- serieel georganiseerd.