Arnoud Noordegraaf (1974) is componist en filmmaker. Hij studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Gilius van Bergeijk, Martijn Padding en Louis Andriessen. Daarnaast leerde hij zich het filmvak aan door mee te werken aan vele omroep- en filmacademieproducties. Noordegraaf ontwikkelde een compositiestijl waarin de relatie tussen livemuziek en samples een belangrijke rol speelt. Naarmate ook videobeelden deel gingen uitmaken van zijn composities, ontstond werk met een hechte versmelting van noten en videomontage. Soms met een directe link tussen de muzikant op het podium en op video, soms met een narratieve ondertoon, van solowerken tot muziektheaterproducties. Noordegraaf werkt aan een autonoom oeuvre waarin het componeren van muziek en beeld op vele verschillende manieren aan bod komt. Behalve op concert- en festivalpodia werden zijn werken vertoond in musea, op filmfestivals, bij dansgezelschappen en op televisie. Naast zijn eigen composities maakt Noordegraaf ook filmbeelden en scenografie voor belangwekkende muziek- en operaproducties van collega’s en producenten. Zijn productiestichting Inexcelsisvideo werkt op volle toeren aan videoproducties voor muziek, theater en dansvoorstellingen, waaronder de opera’s “After Life”, “La Commedia” en “Das Buch der Unruhe”, grootschalige projecten in het Holland Festival. In 2006 gaf Noordegraaf les in Aldeburgh (UK) in het gebruik van multimedia aan jonge componisten. Ook gaf hij lezingen over filmgebruik bij opera en zijn eigen werk in Engeland, China en in Nederland. In 2009 was hij gastdocent aan de Gerrit Rietveld academie te Amsterdam, en in 2010 werd hij uitgenodigd om les te geven aan de nieuwe masteropleiding Muziektheater van het conservatorium Rotterdam. Een selectie van zijn beeldende composities is ondergebracht bij muziekuitgeverij MCN. Noordegraaf’s film- en muziektheater productie “A.M.” die hij realiseerde in Tokyo in 2010 is geprogrammeerd in het Holland Festival 2011. Deze voorstelling tourt in 2011/2012 langs diverse festivals in Europa.
arnoudnoordegraaf.nl en inexcelsisvideo.nl
Blow Out: een compositie met stormachtige tuttipassages, stuiterende solo’s en uitgerekte harmonieën die als landschappelijke vergezichten verglijden. Een compositie in filmbeelden ook, beelden van een betonnen gebouw, een kale structuur die al zo lang op voltooiing wacht, dat het intussen een ruïne is geworden. Een onvoltooid verleden gebouw. De camera beweegt traag door de verschillende onafgemaakte ruimtes, van ergens diep binnenin naar buiten.
Muzikaal woedt een onzichtbare storm. Hoekige melodieën en een strenge ritmiek zetten de contouren uit van een structuur zonder deze af te maken; een muzikale structuur die een gebouw had kunnen worden.
David vroeg me om een stuk te schrijven toen de band in oprichting was. Zijn plan, zijn visie, en de line-up van uitsluitend geweldige musici waren zo sprankelend, daar moest en zou ik uiteraard iets voor maken. De bigband van David ging met veel tamtam en enthousiasme in premiere en bleek al meteen een van de meest belangwekkende initiatieven van de afgelopen jaren in ons muzieklandschap. Zijn plan om een band op te zetten met een frisse cross-over tussen diverse stijlen, en dat op een vaste speeldag in het Bimhuis, dat plan kan niet stuk! DKBB dacht al ver buiten de gebaande paden twee jaar voordat alle anderen daartoe gedwongen zullen worden door de gevreesde cultuurkortingen. Juist dit initiatief staat voor het soort pluriformiteit dat we moeten koesteren in Nederland. En daarbuiten trouwens ook.